Du er her:

Hvordan klage til Norsk akkreditering

På denne siden kan du lese mer om hvilke type klager som blir behandlet hos oss, og finne mer informasjon om hvordan du går frem for å klage.

Generell informasjon om klager

Norsk akkreditering (NA) behandler klager og andre henvendelser i tråd med regelverk og interne rutiner. All informasjon som NA mottar om en akkreditert virksomhet fra andre parter enn virksomheten selv behandles konfidensielt av NA, og kilden til informasjonen vil ikke bli videreformidlet til den akkrediterte virksomheten med mindre kilden samtykker til dette.

Hvilke typer klager som blir behandlet 

  • Klager på enkeltvedtak om akkreditering
  • Andre tilbakemeldinger. Dette kan for eksempel være:
    • «Klage» på registrerte avvik gitt under bedømming
    • «Klage» på bedømmerlag 
    • «Klage» på akkrediterte virksomheter

  • Klager på enkeltvedtak om innsyn
  • Klage på enkeltvedtak om GLP-godkjenning og akkreditering etter EMAS-ordningen.
  • Alle tilbakemeldinger vil bli registrert og behandlet.

Finn mer informasjon om ulike typer klager som blir behandlet under. 

Hvordan klage til Norsk akkreditering?

Klager på NAs enkeltvedtak skal være skriftlige. De kan sendes NA som brev eller på e-post til post@akkreditert.no.

Klage på enkeltvedtak om akkreditering

Enkeltvedtak om akkreditering fattes med hjemmel i Lov om det frie varebytte i Europa (EØS-vareloven) av 14. april 2013.  

En virksomhet som er eller søker om å bli akkreditert av NA, og som er uenig i vedtak om akkreditering, suspensjon av akkreditering, tilbaketrekking av akkreditering, utvidelse av akkrediteringsomfang eller reduksjon av akkrediteringsomfang kan klage på vedtaket.  

Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part, jfr. Forvaltningsloven §§29-30. 

NA utnevner en uavhengig person til saksbehandling av klagen i henhold til Forvaltningslovens § 33 annet ledd og §11a første og annet ledd. 

Dersom NA ikke omgjør vedtaket, blir klagen behandlet av NAs klageutvalg jfr. EØS-vareloven § 3 og Forskrift om klagebehandling av vedtak fattet av Norsk akkreditering. NAs direktør fatter endelig beslutning basert på anbefaling fra klageutvalget. 

Resultatet av klagebehandlingen formidles normalt til klageren i løpet av en måned, jfr. Forvaltningsloven § 11a tredje ledd. 

Andre tilbakemeldinger (annet enn klage på vedtak)

Alle tilbakemeldinger vil bli registrert og behandlet, men bestemmelser for behandling av klager i forvaltningsloven vil ikke være gjeldende. 

Har du spørsmål, ta kontakt, så kommer vi tilbake til deg. 

Klage på enkeltvedtak om avslag på krav om innsyn

Krav om innsyn behandles i henhold til Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd av 19. mai 2006 nr. 16 (offentleglova). Partens rett til å gjøre seg kjent med opplysninger i egen sak er bestemt i forvaltningsloven §§ 17 – 21.  

Ved helt eller delvis omgjøring blir resultatet fra klagebehandlingen formidlet til klageren sammen med dokumenter som det gis innsyn i, normalt innen en måned. jfr. Forvaltningsloven § 11a.

Dersom NA ikke omgjør vedtaket, avgjøres klagen av klageinstansen (Nærings- og fiskeridepartementet, jf. forvaltningsloven § 28 første ledd).

Klage på enkeltvedtak om GLP-godkjenning og akkreditering etter EMAS-ordningen

Slike klager behandles etter samme prosedyre som enkeltvedtak om akkreditering.

Dersom NA ikke omgjør vedtaket, sendes klagen til endelig behandling hos klageinstansen (Nærings- og fiskeridepartementet for enkeltvedtak om GLP-godkjenning, jf. forvaltningsloven §28 første ledd. Klima- og miljødepartementet for enkeltvedtak om akkreditering etter EMAS-ordningen jf. Forordning 1221/2009 artikkel 12 1c og forvaltningsloven §28).

Har du spørsmål til innholdet på denne siden eller andre henvendelser, ta kontakt.